לרוב מדובר בבני הגיל השלישי, אך לא תמיד ואנו מכירים מקרים רבים של תביעות סיעוד של ילדים למשל שאובחנו עם אוטיזם.
במידה ורכשתם ביטוח סיעודי באמצעות קופת חולים או באופן פרטי, או כאשר אתם מסייעים לטפל בנושא עבור ההורים המבוגרים, חשוב להכיר, להבין ולדעת מהי תביעת סיעוד רטרואקטיבית.
הכיסוי הסיעודי ניתן כל עוד המבוטח נמצא במצב סיעודי והוא בחיים. אם המבוטח הלך לעולמו הרי שהסתיימה הפוליסה. מדובר בסכומים מאחר שלא מבוטלים וידיעת הנושא חשובה בשבילכם, לבריאותכם ולרווחתכם.
מה זה תביעת סיעוד רטרואקטיבית?
אנשים רבים לא מזדרזים להגיש תביעת סיעוד, בין אם בשל חוסר מודעות, בין אם בשל עניינים אחרים שבהם היו טרודים ובין אם בשל סיבות אחרות. שיהוי יתר עלול לגרור בעיות מול חברת הביטוח שכן חוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981 קובע שמבוטח נדרש להודיע מיד לחברת הביטוח על מצבו הסיעודי ולכן, לא מומלץ להתעכב זמן רב מדי.
יחד עם זאת חשוב להבין שעצם ההתמהמהות איננה בהכרח שומטת את הקרקע ממימוש זכויותיכם הביטוחיות מתביעת סיעוד רטרואקטיבית. קיים פרק זמן שבו ניתן להגיש תביעה לחברת הביטוח ולקבל את התגמולים והזכויות המגיעים לכם גם עבור תקופה שחלפה.
אם יעבור פרק זמן נוסף, תאבדו את הזכויות לגבי פרק הזמן שעבר, בטרם הגשתם את התביעה.
כמה זמן ניתן להגיש תביעה רטרואקטיבית?
חוק חוזה הביטוח,תשמ"א-1981 קובע כי ניתן להגיש תביעה לתגמולי ביטוח עד 3 שנים ממועד מקרה הביטוח. ניתן להגיש תביעה רטרואקטיבית ולקבל את התגמולים המגיעים מטעם חברת הביטוח לפרק זמן של שלוש שנים אחרונות. עו"ד תביעות סיעוד מסביר כי אפילו אם המצב הסיעודי היה זמני והחולה השתפר מבחינה רפואית, עדיין ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצוי. זאת מכיוון שקיימת הגדרה למצב סיעודי זמני ובלבד שחלפה תקופת ההמתנה (לרוב מדובר בתקופה של 60 יום) בה לא יהיה זכאי המבוטח לתשלום.
ראוי להוסיף כי כאשר יקירכם שהיה במצב סיעודי נפטר, למרבה הצער, לפני הגשת תביעה – זה עדיין לא סוף פסוק. ניתן להגיש תביעה לתגמולי הביטוח הסיעודי אפילו אם המבוטח נפטר. נבקש להדגיש נקודה חשובה, עצם הפניה לחברת הביטוח (אפילו אם הגשת ערעור לחברת הביטוח) אינה עוצרת את תקופת התיישנות. רק הגשת תביעה לבית המשפט תעצור את מרוץ ההתיישנות.
איך נמנעים מאובדן כספים המגיעים לכם מהביטוח?
על מנת למנוע אובדן כספים המגיעים לכם מחברת הביטוח, שימו לב לטיפים הבאים:
- היו מודעים לכיסויים הביטוחיים עליהם אתם משלמים לחברות הביטוח. במידת הצורך התייעצו עם סוכן ביטוח. אתם תתפלאו כמה כסף ניתן לחסוך כאשר יודעים לעשות סדר בתיק הביטוחי שלכם.
- אם אתם או יקירכם במצב סיעודי, איספו את התיעוד הרפואי שתומך במצבכם. תדאגו לקרוא את המסמכים וודאו כי תלונתכם לעניין המצב הסיעודי נרשמה בתיעוד הרפואי. תיעוד המצב הסיעודי ברשומות הרפואיות עושה את ההבדל בין הצלחה לכשלון בתביעות סיעוד, קל וחומר בתביעות רטרואקטיבית.
- פנו לייעוץ משפטי של עו"ד המתמחה בתחום ונסו להגיש את תביעת הביטוח מוקדם ככל האפשר. לרוב הייעוץ הראשוני נעשה ללא תשלום וללא התחייבות.
- חשוב להקפיד על מילוי טפסי התביעה מחברת הביטוח בצורה מלאה ומדויקת כך שיתאר במדויק את המצב הסיעודי שלכם והחל ממתי התחיל. מידע חלקי עשוי לפגוע בסיכויי אישור התביעה על ידי חברת הביטוח ובמקרים חמורים גם בסיכויי התביעה בבית המשפט. לכן רצוי לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד המתמחה בתחום.
- זכרו כי לעיתים חברות הביטוח מושכות את הזמן בבקשות חוזרות ונשנות למסמכים שונים ובכך מתארך זמן הטיפול והבדיקה של חברת הביטוח. ולעיתים עד שתשלימו את המידע החסר הנדרש, יגדל הסיכוי שתאבדו זכויות בשל פרק זמן שנקבע בטרם תחול תקופת ההתיישנות.
- הקפידו על צירוף כל המסמכים הנלווים, לרבות חוות דעת מומחה, הסכמה על וויתור סודיות וכדומה. זכותכם להיעזר בעורך דין שיסייע לכם בהגשת התביעה לחברת הביטוח. עורך דין בתחום הסיעוד יוכל לוודא שאתם מגישים את התביעה עם כל המסמכים, עם חוות דעת מתאימה, כך שהטיפול לא יתעכב.
- תביעתכם נדחתה? זה הזמן להתייעץ עם עורך דין ולבדוק האם כדאי לערער על החלטת חברת הביטוח או לפנות לערכאות משפטיות. לפעמים עדיף לפנות לבית המשפט ולא להגיש ערעור לחברת הביטוח, שעשוי להאריך את זמן הטיפול ולגרום לאובדן זמן יקר וסיכוי להתיישנות הזכויות. כאמור, רק תביעה לבית המשפט תעצור את "מרוץ ההתיישנות".